Counter-Strike:Source A játékot pár hónapja már a nagyközönség is élvezheti. Viszont egyelőre csak távlati tervek, találgatások vannak azzal kapcsolatban, hogy mikor veheti át az 1.6 helyét.
Soha. Bővebben is kifejtem :] A CSÉ több ok miatt lett népszerű. Megfelelő platformra fejlesztették (a HL-re gondolok), jó időben kezdtek, vadi új játékmódot vezettek be, az egyéni teljesítmény mellett a csapat is fontossá vált, és nem kellett hozzá erőgép. Ezek mindegyike egyenként is fontos követelmények ahhoz, hogy egy jó játék sikeres legyen, de együtt verhetetlen kombót alkottak.
Mindig objektív próbálok lenni, ezért nem intuíciók vagy a saját benyomásaim alapján szólok a Source-ról. Inkább megpróbálom a tények alapján összehasonlítani a két játékot.
A HL kiváló platform volt, annak ellenére, hogy voltak komoly hiányosságai. Hozzáértők számára könnyen moddolható, nem beszélve róla, hogy amikor a CSÉ kijött, akkor a HL már nem volt újdonság. Ergo egy csomó embernek rendelkezésére állt, és jól ment a gépén. Tehát a játék könnyen elérte a kritikus tömeget, minden kamasz erről beszélt, és mindenkinek tetszett a játék. A könnyű admin meló miatt egy csomó céges szerveren beindult egy-két hlds-port, és a tömeg tovább nőtt. Így könnyen kialakult egy erőteljes scene. Elgurítasz egy hógolyót a lejtőn, és mire leér, addigra lavina lesz belőle. Ez történt a CSÉ-vel.
A HL és a HL2 között ebből a szempontból nincs sok különbség, de mégis van egy fontos "apróság". Amikor a CSÉ megjelent, nem volt más alternatíva csapatorientált team-játékra. Persze a Quake fanok felhördülnek, és elkezdik a teamdeathmatch zászlókat lengetni. A teamdeathmatch-nél valamivel összetettebb a csé-ben tapasztalható csapatjáték.
Én is kvékeztem egy picit, de amikor az állandóan respawnolós játékmenet helyett egy lassabb, megfontoltabb játékot kellett játszani, akkor rögtön megtetszett a dolog. Aki CSÉ-zik, az sokkal több időt képes egyszerre játszani, mint a kvékkel. Kvék közben félóránként-óránként tartottam szünetet. CSÉ-ben nem kellett, mert a körök között pihenhetett az ember.
Másik ok: ha csapatban játszhat az ember, az sokkal izgalmasabb, mintha mindenki ellenség lenne. Ha ráadásul komoly taktikákat is kell csinálni a warokra, akkor az tényleg komoly csapatkohéziós tényező. Sokan nem szeretik már a CSÉ-t, de a csapatuk, a haverok miatt még mindig játszák. Én is így éreztem néhány éve, aztán a megszokottság erősebb lett, mint a csapat iránti elkötelezettségem, és feladtam. Sokan nem adják fel, mert esténként a játék közben dumálnak a haverokkal. Ez tartja még mindig életben a csé-t.
Vissza az eredeti témához: a csapatjátékot a Source is tudja, de a CS:S nem hozott semmi újdonságot, mint ahogy azt a CSÉ megtette anno.
Jó néhány élelmes játékfejlesztő cég lemásolta a CSÉ-t. Ott van a Mohaa, a Battlefield, a COD. A scene szegmentálódott, és már nem egy játék körül csoportosul. Ha a HL2 vagy CS:S hozott volna valami újdonságot - dupla vagy semmi alapon - akkor lehet, hogy újra királyt avattunk volna. De ugyanazt kaptuk, egy színes masnival átkötve. Az antialiasing 128 és a pixel shader nem fogja a többi játékot lenyomni...
Persze a Source-ba hamarosan ömlik a pénz, és így játékosok is lesznek, és persze sztárok is. Ez pedig újabb embereket késztet arra, hogy az adott játékkal játszanak. Sok pénzzel sok mindent el lehet érni, de a spontán fejlődést nem lehet megvásárolni. A Painkillerbe mennyi sok pénzt nyomnak, és kevesebben játszák, mint az 1.6-ot.
Próbáltátok már a játékot? Tetszik nektek? Mennyire érett meg arra szerintetek, hogy versenyszerűen is játszhassanak vele? Volt egy kezdeményezés, miszerint el lehetne készíteni egy Pro modot Source-hoz, melyet külön a profi játékosok számára készítenének el. Mi a véleményetek erről?
Próbáltam, és nagyon ambivalens érzéseim vannak. Vannak benne határozottan jó dolgok, mint pl a mozgatható akadályok (hordó, stb.), de többet ki lehetett volna hozni belőle. Amiért igazán nem tetszik az az, hogy nem az 1.6-tal hasonlítom össze, hanem más játékkal. Manapság már inkább COD-ozom. A COD után a CSÉ nagyon egysíkúnak tűnik, mert a COD-ban sokkal több a taktikai lehetőség. Ott kihajolhatok a fal mögül, lefekhetek egy árokba. A CSÉ-ben ha kijövök a sarok mögül, akkor lehet, hogy tizedmásodperceim vannak, hogy öljek. Nincs mellébeszélés.
Persze a COD kevésbé alkalmas professzionális játékra, mert a skillnek kevesebb szerepe van, az egyéni és csapat taktika fontosabb. 28 éves leszek, nincsenek 17 éves reflexeim, mégis sikeres vagyok benne. Miért? Látok a pályán, ennek megfelelően cselekszem, és nem kell atomgyorsnak lennem. A CSÉ kíméletlenebb, ott a fiatal titánok kicsinálnának. :] Mindenki a sikerélményért játszik. Még akkor is, ha totál kezdő vagy. Mi a cél? Hogy lelődd az ellenfelet. Ezt ne felejtsük el...
Milyen érett a játék a versenyszerű játékhoz? Nem vagyok nagy szakértő, de nekem úgy tűnik, hogy a netcode messze kiforratlan. A Q3-nak még mindig szinte a legjobb netkódja van, és a HL2 még azt a szintet sem éri el. Először ezzel kellene kezdeni valamit.
A Pro Mod érdekes próbálkozás. Mindenképpen szükséges, különben nem követelnék annyian. A Pro Mod jövője elsősorban a scene-től függ, másodsorban a scene vezetőitől. Ha a CPL vagy Valve nem akarja, hogy a Pro Mod teret nyerjen, akkor valószínűleg nem fog, de ha ennek ellenére a scene mégis nagyon akarja, akkor a CPL és a Valve is támogatni fogja. Ki tudja most megmondani, hogy ki fog győzni... Én nem. Egy biztos, hogy a Valve ezt alapból nem akarhatja, mert akkor kikerülhet a kezük közül a kezdeményezés. A kezdeményezés pedig pénzt jelent nekik.
Te már úgy tudom nem vagy aktív játékos. Ha megtörténik az átállás, akkor tervezed, hogy újra billentyűzetet és egeret ragadsz?
Határozottan nem. A "versenyszerű" játékkal végeztem, nincs időm rá. Azért esténként játszom egy kicsit, de akkor már inkább a kikapcsolódás vonz. Azért láthatóan még mindig a CSÉ scene körül maradtam. A GPS-en még mindig szakkomentálok, a CSHU-t olvasom, néha játszom egy kis Source-ot. Ennyi elég.
Nah elfogyott a pohár borom. Azt hiszem, hogy mára elég volt belőlem. :] Még valami a végére: Kolbász Power!
|